Een blog publiceren of website tekst aanpassen, kan iedereen. Maar wil je echt impact maken? Dan is de laatste check cruciaal. Daarmee maak je het verschil of de lezer doorleest of afhaakt.

Check daarom deze 5 punten voor je je tekst publiceert.

1.      Beantwoord ik een vraag? of Los ik een probleem op?

Veel blogs en webteksten zijn vanuit het perspectief van de ondernemer geschreven. Maar lezers zijn helemaal niet geïnteresseerd in hoe goed jij bent of jouw product is. Ze willen wel lezen hoe jij antwoord geeft op een vraag, of beter nog, hun probleem oplost.

Coaches die schrijven hoeveel passie ze hebben om het beste uit mensen en teams te halen. Boeien! Er is geen mens of team dat zelf zal toegeven dat het beter kan en dat ze nu niet optimaal functioneren.

Schrijf daarom voor je begint eerst de vraag of het probleem op waar jouw klant mee worstelt. Alleen wanneer je exact benoemt welk probleem je oplost, zullen mensen de telefoon oppakken om een afspraak te maken.

Schrijf dus niet:
“Ik help mensen en teams hun ambities te realiseren en het maximale uit hun werk te halen.”

maar schrijf concreet wat je oplost:
“’s Ochtends al moe als je aan je werkdag denkt? En dan is het pas maandag. Dat kan anders!
Samen met jou ga ik op zoek naar wat jou energie geeft, zodat je ’s ochtends zin hebt om aan het werk te gaan.”

2.      Schrijf je zoals je klant praat?

Vaak heb je zelf niet in de gaten hoe verweven je bent met je eigen werk.

Jij praat vanuit het product. Je lezer zoekt echter naar een oplossing voor zijn probleem.
Jij gebruikt termen die de oplossing bieden maar je klant heeft hier nog nooit van gehoord en zoekt dus zeker niet op die termen. Een voorbeeld: glasvezel versus snel internet. Op welk woord denk je dat de gemiddelde klant zoekt?

Herkent de lezer zich niet binnen 10 seconden in het probleem?
Dan klikt hij door. Zo kort is onze concentratieboog op internet.

Daarom is de opbouw van je verhaal is belangrijk. De lezer moet zich direct kunnen herkennen en binnen een paar regels zien dat er een makkelijke oplossing is. Op die manier heb je bovendien meer kans om gevonden te worden via Google. Die gaat namelijk uit van de zoekvragen van de klant.

Om te testen of je verhaal echt goed is opgebouwd, laat je deze het beste een nachtje liggen en lees je het een dag later hardop aan jezelf voor. Je zult zien dat het dan al anders klinkt. Als je iemand hebt die je eerlijke feedback geeft, nog beter! Bij voorkeur iemand die niet in hetzelfde vak zit en hetzelfde kennisniveau heeft als je lezer.

Een buitenstaander heeft dezelfde objectieve blik op je product of dienst als je lezer. Daarom kan het handig zijn om een copywriter in te huren. Die schrijft met een open blik. Kies dan wel iemand die enigszins bekend is met jouw vakgebied.  Dat scheelt veel tijd in de briefing.

3.      Zou je het ook zo vertellen?

Als je je tekst hardop voorleest, hoor je hoe het klinkt. Zou je het iemand ook zo vertellen als iemand tegenover je zit en de vraag stelt die je tekst beantwoordt?

Veel mensen schieten in een kramp als ze iets op papier zetten. Ze gaan gewichtige taal gebruiken en de passieve vorm, omdat dat interessanter zou klinken. In werkelijkheid is het veel moeilijker om in gewone taal en actief iets te vertellen, maar het leest wel veel makkelijker.

Neem voor je gaat schrijven een momentje en bedenk hoe je het iemand zou vertellen, bijvoorbeeld aan een iemand die je niet kent op een verjaardagsfeestje. Zet dat vervolgens op papier.

Schrijftaal: ‘Onze Cloud software brengt elke medewerker optimaal gebruikersgemak, waar je ook werkt.’

Begrijpelijke taal: ‘Je hoeft maar 1 keer in te loggen om direct toegang te krijgen tot al je applicaties. Of je nu thuis werkt, op kantoor of op het vliegveld.’

4.      Juridisch alles in orde?

Zeker als je een blog schrijft, haal je inspiratie uit andere bronnen. En soms wil je misschien iets quoten. Dat is prima, maar er zijn grenzen. In de reeks Contentrecht op Mediaweb legt Charlotte Meindersma uit waar die grenzen liggen.

Dat doet ze zowel voor tekst als voor het gebruik van afbeeldingen. Je bent vrij om afbeeldingen te gebruiken met de Creative Commons licentie. In mijn blog over visuals kun je meer lezen over waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden.

5.      Wat wil je dat de lezer weet of doet na het lezen?

Veel marketinggoeroe’s vinden dat je moet afsluiten met een call to action. Daarmee zet je je lezer aan tot het kopen van je product of het inschrijven voor een event. Ik vind dat persoonlijk niet nodig. Eerlijk gezegd, vind ik die call to actions soms ronduit vermoeiend. Je kunt ook wel eens iet doen zonder dat je er direct iets voor terug wilt. Dan is je de doel om de lezer te informeren of jezelf als deskundige te profileren. Dat zijn ook prima redenen om iets te publiceren.

Het is wel belangrijk dat je vooraf nadenkt over wat je wilt bereiken met je tekst en dat je daar steeds naartoe werkt.

Als je een call-to-action gebruikt, maak het de lezer dan zo gemakkelijk mogelijk. Laat vooral zien wat de voordelen voor hem zijn.

Schrijf dus niet: “Schrijf je nu in op onze nieuwsbrief.”

Maar wel: ‘Nog meer interessante artikelen lezen?”
Knop met tekst: “Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen!”

De Correpondent doet dat ook goed:

 


Wil je meer tips over het schrijven van blogs en website teksten? Geef dan boven in deze blog, rechts in het scherm je e-mailadres op. Je ontvangt dan steeds de nieuwste blogs die je helpen je lezers te boeien met jouw teksten.

Met al deze tips kun je heel goed zelf je teksten schrijven. Maar als je geen tijd hebt of als je het prettig vindt dat iemand met een frisse blik over jouw bedrijf schrijft, laat je dan verrassen door mij. Dan weet je ook zeker dat er geen spel- of grammaticafouten in staan. Ik maak eerst een proeftekst van 400 woorden en als je tevreden bent, dan praten we verder.