Opzet website

Opzet website

Set yourself up for success

opzet

Laat je klanten niet verdwalen

Je kent ze wel, van die websites waarop je maar kan blijven scrollen maar eigenlijk niet snapt wat je ziet. Grote kans dat je al snel wegklikt en op zoek gaat naar een volgend resultaat in Google.

Om te voorkomen dat dit met jouw website gebeurt, is het belangrijk vier principes te hanteren waarmee je je website een goede structuur geeft en je bezoekers handvatten om de informatie goed te begrijpen.

1.  Mental Map

Het is belangrijk je website zo in te richten dat je klanten in één oogopslag zien wat ze mogen verwachten op je website. Daarna is het belangrijk dat ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Elke bezoeker maakt een mental map en hoe beter jouw indeling hoe meer voldoening een klant heeft dat hij kan vinden wat hij zoekt.

2. Sturing

Misschien wil je zelf iets onder de aandacht brengen van je bezoekers, waar ze zelf niet naar op zoek waren maar wat wel belangrijk voor hen kan zijn. En natuurlijk wil je laten zien hoe eerdere opdrachtgevers over jouw werk denken. Als je eenmaal de interesse hebt van je bezoeker dan zal dat ook belangrijk voor hem zijn.

Je kan met behulp van de juiste opzet je klanten sturen naar dit soort informatie.

3. Opzet voor SEO

Voor de vindbaarheid van je website is een goede opzet belangrijk. Eigenlijk vinden zoekmachines hetzelfde belangrijk als bezoekers: een website moet goed weergeven waar het over gaat.

Zo hechten zoekmachines meer waarde aan bepaalde onderdelen van je website, zoals titels en de eerste paragraaf. Als je belangrijke trefwoorden hierin opneemt, is de kans groter dat je op een hogere plaats eindigt in de zoekresultaten van jouw potentiële klanten.

4. Overzicht

Ook voor jezelf biedt een goede opzet beter overzicht. Dat klinkt heel logisch maar veel ondernemers denken vooraf niet goed hierover na. Het is beter voordat je begint met je website een overzicht te maken van wat je wilt vertellen. Bepaal per rubriek het onderwerp en hoe de rubriek eruit ziet. Is het een statische of dynamische pagina? Wil je feedback van je bezoekers?

Als je vooraf een dergelijk overzicht maakt, dan weet je zeker dat je alles hebt behandeld. Bovendien is het later makkelijker om content te plaatsen omdat je al weet in welke rubriek het hoort en welk format het heeft. Ook handig als je het plaatsen van content aan iemand uitbesteedt.

Maak dit overzicht voorafgaand aan de bouw van de website. Als je later bedenkt dat je pagina er anders uit moet zien of dat er nog een rubriek bij moet dan kan het lastig zijn de structuur nog aan te passen.


Met deze tips ben je al een eind op weg maar als je het lastig vindt om ze toe te passen voor jouw website of als je even wilt sparren, neem dan gerust contact met me op.