Kun je schrijven als Coolblue? Of iets in de trant van de Luizenmoeder? of We willen meer Jip en Janneke taal. Deze vragen zie ik de laatste tijd steeds vaker voorbij komen. Niet alleen bij mezelf maar ook bij collega copywriters.

Dat zette me aan het denken. Natuurlijk wil iedereen zo gaaf zijn als Coolblue! Het leest zo makkelijk weg! Lekker niet nadenken. Want dat is vooral de sleutel waarom iedereen zo gek is op dit soort teksten. We lezen al zoveel op het scherm dus als het even makkelijk kan, dan graag!

Tips om hip te schrijven

Ik ben eens in een paar Jip en Janneke/Coolblue/Luizenmoeder teksten gedoken en ontdekte een paar overeenkomsten. Dit zijn de trucjes die je helpen om hip te schrijven:

·       Korte zinnen

Als voorbeeld uit het retourbeleid van Coolblue: “Toch niet tevreden over je product? Of is het stuk? Dat is vervelend. Daar gaan we iets aan doen, beloofd. Van ons mag je tenslotte wat verwachten.”

Je ziet: alle zinnen zijn heel kort. Er worden nauwelijks verbindingswoorden, als  ‘en’, ‘of’, ‘want’, of ‘omdat’ gebruikt. Dat is maar overbodige ballast. Als ze wel worden gebruikt, dan worden ze vaak aan het begin van een zin geplaatst. Niet echt zoals je op school hebt geleerd, maar het leest wel lekker makkelijk.

·       Positief formuleren

Het retourbeleid van Coolblue is niet alleen heel soepel. Het is ook nog eens heel positief geschreven: ze gaan niet kijken wat ze gaan doen. Nee, ze gaan echt wat doen. Je mag actie verwachten. Dat klinkt heel anders dan bij veel andere postorderbedrijven waar je vooral instructies krijgt hoe je een product moet retourneren (in de gebiedende wijs). Positief formuleren is dus meer dan alleen het woordje ‘niet’ vermijden.

·       Schrijven alsof de lezer voor je staat

De teksten van Coolblue spreken je direct aan. Het is alsof een medewerker rechtstreeks met je praat. Mensen zijn geneigd moeilijkere woorden te gebruiken wanneer ze schrijven.  Lees daarom altijd je teksten hardop voor. Luister naar jezelf. Zou je het ook zo zou uitleggen als er op dat moment iemand tegenover je zou staan? Markeer de zinnen waar dat niet het geval is. Let daarbij vooral op de passieve vorm (worden) en ambtelijke of ouderwetse woorden. De gemarkeerde zinnen ga je vervolgens herschrijven zoals je ze zou uitspreken.

·       Tekstniveau B1

Het gemiddelde leesniveau in Nederland ligt op B1. Dat is het niveau waarop de Rijksoverheid zich richt, maar ook Coolblue. Op dit niveau begrijpt een lezer veelgebruikte woorden. De zinnen mogen niet te lang zijn en passieve formuleringen moet je vermijden. Die maken zinnen onnodig ingewikkeld.

Hoewel veel klanten van Coolblue waarschijnlijk een hoger leesniveau hebben, vindt stiekem iedereen een tekst op B1 niveau wel lekker lezen.

Om het niveau van je tekst te checken kun je gebruik maken van verschillende tools. Bijvoorbeeld van Webtexttool (betaald),  Klinkende taal (gratis) of Accessibility (gratis). Ook de SEO tool Yoast helpt je bij het checken van de leesbaarheid.

·       Schrijf snel

Ik kan niet met zekerheid zeggen of dit voor iedereen geldt. Voor mij werkt het in ieder geval. Als ik snel schrijf, dan houd ik mijn enthousiasme vast. Onderbreek ik een tekst om iets anders te doen of ga ik er teveel over nadenken, dan ben ik mijn flow kwijt. Dat zie je terug in de tekst.

Snel schrijven kun je over het algemeen alleen over onderwerpen die je goed liggen. Ben je aan het worstelen met een tekst? Dan is het waarschijnlijk niet jouw onderwerp. Misschien goed om dan een copywriter in te huren? ?

·       Schrappen, schrappen, schrappen

De teksten van Coolblue lijken simpel. Vergis je niet: moeilijker schrijven is makkelijker dan simpel schrijven. Als je tekst klaar is, ga er dan nog eens goed doorheen. Welke woorden zijn overbodig? Wat is onnodig ingewikkeld?

Zoals je al bij de eerste tip zag: de teksten van Coolblue zijn vooral lekker kort. We lezen al genoeg op een dag. Maak je zinnen dus kort en krachtig.

Tussenkopjes, plaatjes en bullet points helpen je bij het structureren van je tekst. Zo kan je lezer snel scannen wat relevant voor hem is. Want wie leest er nou nog een hele tekst van begin tot eind?

·       Gebruik dezelfde woorden als je klant

Als je klant op zoek is naar jouw diensten of producten, welke zoekwoorden gebruikt hij dan? Grote kans dat het niet dezelfde zijn die bij jou als eerste opkomen. Het helpt voor je SEO score om dezelfde woorden te gebruiken. En niet alleen daarvoor: het helpt je ook in het hoofd van je klant te kruipen. Vanuit zijn vraag kun je een betere tekst schrijven. Zo kan ik deze tekst de titel geven: Begrijpelijk schrijven of Verbeter de leesbaarheid van je tekst. Dat is prima voor Neerlandici en andere taalfreaks maar de kans is groter dan mijn doelgroep zoekt op de trefwoorden in de huidige titel.

·       Humor

Coolblue is een ster in het verwerken van humor: wachttherapie, pakketpret, confetti voor de bezorger. Humor is de snelste weg naar het hart van mensen. Durf daarom humor in je teksten te verwerken. Neem jezelf niet te serieus. Als je vertrouwen hebt in je product of dienst, dan hoef je niet bang te zijn dat humor dat ondermijnt.

Nadelen Jip en Janneke taal

Met deze tips weet je nu hoe je lekker hippe teksten kunt schrijven. Vraag je vooraf wel serieus af of dit taalgebruik past bij jouw bedrijf. Als je een consultant bent, dan stoot deze stijl eerder klanten af.

Een ander nadeel van deze teksten is dat ze vaak nuances missen.  Ik ben een groot voorstander van eenvoudige teksten maar niet alle diensten en producten zijn geschikt voor B1 niveau. Ik zie regelmatig dat klanten in de briefing schrijven dat ze deze stijl willen. Als de tekst eenmaal is geschreven, willen ze toch een en ander aanvullen, ‘want zo simpel is het allemaal niet’. Kijk dus goed of deze stijl bij je doelgroep past.

En tot slot moet je je afvragen of het jouw stijl is, want je eigen uniek tone of voice is altijd de beste. Als we elkaar allemaal kopiëren in stijl, hoe onderscheidend ben je dan nog als merk? Zoek daarom je eigen stijl, waarbij leesbaarheid wel voorop staat! Meer tips voor een goed leesbare tekst vind je in mijn vorige blog.


Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van de juiste tone of voice? Of wil je dat iemand je teksten redigeert zodat ze lekker weglezen? Mail me gerust, dan gaan we samen op zoek naar jouw eigen stijl.