Natuurlijk heeft je bedrijf een website. Maar is het ook echt nodig om daarnaast op Facebook, Linkedin, Pinterest en Instagram aanwezig te zijn? En dat bloggen kost ook heel veel tijd. Levert al die content echt wat op?

Directe effecten van zakelijke social media en blogs

Alleen een website is tegenwoordig echt niet meer genoeg om de aandacht te trekken. Als je nieuwe klanten wil en naamsbekendheid wilt opbouwen dan zijn er drie redenen om te bloggen en op social media aanwezig te zijn als bedrijf. Dit zijn de eerste opbrengsten van je content productie:

1.      Hoger in Google

Om op te vallen in Google heeft jouw website regelmatig nieuwe content nodig en traffic. In je blog kun je steeds nieuwe content plaatsen. Het promoten van je blog op social media zorgt voor traffic naar je website. Twee vliegen in één klap!

2.      Maak mensen bekend met jouw diensten of producten

Als je niet laat weten wat je biedt, hoe verwacht je dan dat mensen je vinden? Via een blog kun je je kennis delen en laten zien wat je biedt. Zeker als je een specialistische dienst hebt, helpt dit mensen over de drempel. Beschrijf wat ze mogen verwachten. Als je dit vaker doet, zullen mensen aan je denken als ze jouw dienst nodig hebben.

Door je blog te delen op social media vergroot je nog eens je bereik.

3.      Bereik mensen die je naam (nog) niet kennen

Als je op social media post, blijf je voor een groot deel binnen je eigen netwerk. Als je sneller wilt groeien dan kun je gebruik maken van Facebook advertising. Daarmee kun je je klantengroep gericht afbakenen.

Als je bijvoorbeeld taalcursussen Nederlands biedt, kun je eenvoudig adverteren bij anderstaligen die in Nederland wonen (in een bepaalde leeftijdsgroep). Zelfs als ze niet gelijk zouden klikken, dan bouw je nog naamsbekendheid op. En de kans dat ze je vrienden op je attenderen.

Maar wat levert die content dan kwantitatief op?

Het is niet eenvoudig om direct uit te rekenen wat jouw blogs en social media posts opleveren. Toch kun je met behulp van Google Analytics al een eind komen.

Meer bezoekers op je website

Voordat je begint, doe je een nulmeting. Kijk hoeveel mensen je website bezochten in de afgelopen maand. Nadat je een blog hebt gepost, kijk je opnieuw naar het aantal (nieuwe) bezoekers en hoe lang ze op je website doorbrachten en waar ze vandaan kwamen. Bij de posts die je plaatste in de social media, zoals Linkedin en Facebook, kun je ook eenvoudig lezersaantallen zien.

Leads en prospects

Er is geen eenduidig getal te noemen hoeveel bloggen of posten je concreet aan leads oplevert. Diverse onderzoeken noemen diverse getallen. De meeste noemen een getal tussen de 2 en 5%. Dat zijn lezers die een lead kunnen zijn. Laten we een voorzichtige schatting maken van 2%. Belangrijk is wel dat je eerst een goed trefwoord onderzoek hebt uitgevoerd voor je blog waarmee je de juiste doelgroep aantrekt. Van die 2% zal misschien 10% uiteindelijk klant worden. Dat betekent dat als je post of blog 1000 keer is gelezen, dat je van de 1000 lezers 2 klanten binnenhaalt.

Voordelen content marketing

Als je het zo leest, denk je misschien: ”Dat is een hoop werk voor een beetje content” maar dit is slechts voor één enkele blog. Content marketing heeft een aantal voordelen. Als je het efficiënt en consistent inzet, is er meer rendement te behalen. Met één keer bloggen ben je er helaas niet.

·       hergebruik content

Gelukkig kun je de content van de betreffende blog of post weer op andere manieren hergebruiken, bijvoorbeeld als video. Dat is zo gebeurd en daarmee bereik je opnieuw (nieuwe) lezers.

·       kosten content creatie

Het creëren van content kost in principe alleen arbeidsuren. Er zijn geen andere materialen of kosten voor nodig dan je eigen uren. Als je daarnaast wilt gaan adverteren dan kun je bovendien zelf kiezen tot welk bedrag je dat doet.

·       duurzaam

Heb je eenmaal content gecreëerd dan kun je er lang van profiteren. Zolang je de content niet verwijdert, kan deze altijd worden teruggevonden door geïnteresseerden.

·       accumulatief

Hoe meer je schrijft, hoe groter je publiek wordt. Zeker op social media worden artikelen makkelijk gedeeld of interessant gevonden. Op die manier heb je ook toegang tot het netwerk van je publiek en kan je interessegroep snel groeien.

·       interactie

Door reacties te vragen, krijg je inzicht in wat jouw doelgroep bezighoudt. Hier kun je snel op inspringen. Een unieke kans! Ook de webstatistieken bieden inzicht in wat jouw doelgroep interessant vindt en wat aanslaat.

Tips voor efficiënte content marketing

·       relevantie en context

Het allerbelangrijkste is dat je content aanbiedt die relevant is voor je doelgroep en op het juiste moment. Let dus bij Facebook adverteren goed op de criteria die je toepast want als mensen het gevoel hebben dat je ze lastigvalt met informatie die niet relevant is voor hen, gooi je geld weg.

·       het juiste medium

Je content moet worden aangeboden via het juiste kanaal voor jouw doelgroep. Daarbij is het belangrijk dat de content is afgestemd op dat specifieke kanaal. Pinterest biedt ruimte voor design, ontwerp en quotes. Instagram is heel geschikt voor kleding, food, beauty en lifestyle. En Facebook biedt ruimte voor blogs en video’s. Doe onderzoek welke kanalen jouw doelgroep gebruikt.

·       trefwoord onderzoek

Het aller-, allerbelangrijkste is om het juiste trefwoord te gebruiken. Doe onderzoek welk trefwoord (en welke synoniemen) relevant zijn voor jouw doelgroep. Onderzoek hoe vaak deze wordt gebruikt en hoeveel concurrentie er op is.

En de website dan?

De website van je bedrijf blijft belangrijk. Als mensen geïnteresseerd zijn geraakt, moeten ze door kunnen klikken naar de website waar ze meer kunnen lezen over het bedrijf, details over de diensten en producten en ervaringen van eerdere klanten.

Je blogs en posts leiden naar deze website. Zorg dus dat je website altijd up to date is!

Te druk voor content creatie?

Het bijhouden en creëren van al die content kost best veel tijd. Je maakt het makkelijker voor jezelf door een goed overzicht te maken van alle kanalen en de doelen die ze dienen. Bepaal dan hoe interessant een kanaal voor jou is en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Als je dat overzicht hebt, kun je verder met een content planning. Mocht je hierbij ondersteuning kunnen gebruiken, neem dan gerust contact met me op. We kunnen samen een opzet maken waar jij mee aan de slag kan.

Ook  kan ik je helpen bij  het vinden van de juiste trefwoorden, het creëren van content voor en het promoten van blogs. Zo hou jij tijd over om de grote lijnen in de gaten te houden en je te focussen op je werk.