Oei, dat valt best tegen een eigen website opzetten! Waar begin je met je teksten en opzet?

Al bijna 20 jaar geef ik advies over webteksten en content management. Nu ik voor mezelf begonnen ben, kan ik natuurlijk niet zonder goede website. Je laat je ook niet knippen door een kapper met een vreselijke coupe. Het was dus belangrijk dat mijn website potentiële klanten aanspreekt en laat zien wat ik kan online. Maar oh, hoe moeilijk is het om je eigen website op te zetten!

Ik zit al een uur achter mijn laptop te dralen tot ik mezelf afvraag:  “Wat zou ik anderen adviseren?” Ik grijp terug op mijn eigen richtlijnen en kapstokken. Dat wat ik anderen normaal gesproken adviseer, pas ik nu op mezelf toe. Dat werkt! Binnen een dag staan de structuur en belangrijkste teksten van mijn website op papier.

Hieronder zet ik deze richtlijnen voor je op een rijtje, zodat jij geen tijd verliest bij het opzetten van je eigen website. En als je toch graag begeleiding wilt of een stok achter de deur nodig hebt, omdat je zelf te druk bezig bent met je eigen zaak, dan help ik je natuurlijk graag. Op de momenten en net zo vaak als jij wilt. Neem vrijblijvend contact op.

1.      Een sitemap biedt structuur

Bezoekers maken automatisch een mental map als ze een website bezoeken. Wat mogen ze verwachten op deze site? En waar kunnen ze de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn? Begin met het tekenen van een sitemap. Hieronder vind je een voorbeeld van mijn eerste opzet.

In feite is het heel simpel. Schrijf onder elke rubriek welke informatie de rubriek bevat. Zo voorkom je dat je een lang verhaal houdt zonder te vertellen wat de lezer wil weten. Als je deze samenvattingen uitschrijft, heb je eigenlijk al de inhoud van je website.

2.      Check de 4 W’s: Wat, Waarom, Wie, Welke

Check vervolgens aan de hand van je sitemap of de 4 W’s worden beantwoord:

Wat doe je?
Maak op je Homepage gelijk duidelijk wat je doet.

Waarom heeft een klant jou nodig?
Beschrijf situaties waarin een potentiële klant zich kan herkennen en zich kan voorstellen wat jouw toegevoegde waarde is. Ook het delen van kennis in een blog (zoals deze) geeft een goed idee wat jouw toegevoegde waarde is.

Wie ben jij en voor Wie heb je gewerkt.
Mensen zijn nieuwsgierig en willen weten wie er achter het bedrijf zit. Vertel iets persoonlijks en laat je gezicht zien.

Ook is het belangrijk dat anderen hen zijn voorgegaan. Vraag dus altijd referenties aan je klant om die te gebruiken op je website. Vraag hiervoor wel om toestemming.

– Op welke manier (hoe) ga je te werk (rubriek Aanpak) en welke diensten bied je?
In een rubriek Diensten of Producten ga je verder de inhoud in van je dienstverlening. Beschrijf in de rubriek Aanpak wat de klant te wachten staat als hij met jou een traject ingaat.

3.      Wat wil mijn klant weten?

De drempel is lager als je zoveel mogelijk informatie geeft. Probeer in het hoofd van je klant te kruipen en bedenk wat de klant wil weten.

Een van de belangrijkste zaken die een klant wil weten is: “Wat kost het?” Niet iedereen kiest ervoor om prijzen op zijn website te publiceren. Bedenk dat hoe meer een klant een inschatting kan maken hoe toegankelijker je bent. Het opvragen van een offerte is een minder hoge drempel als de klant zelf al een inschatting heeft kunnen maken over de kosten. Het voordeel voor jou is dat je minder vaak offertes opmaakt waar je nooit meer iets op hoort.

4.      Trefwoorden bepalen

Op welke woorden zoekt een klant die op zoek is naar jouw diensten? Schrijf deze woorden op een vel papier. Als je deze woorden intypt in Google, krijg je vaak andere zoeksuggesties. Bekijk of die ook relevant zijn.

Check nu de teksten die je uitgeschreven hebt, naar aanleiding van stap 1 met deze trefwoorden. Komen ze er voldoende in voor en komen ze op belangrijke plekken, zoals titels en de eerste regels en paragrafen voor?

5.       Stijl bepalen

Je hebt nu de inhoud van je website maar de lay-out bepaalt in grote mate ook hoe de tekst geschreven moet worden. Weet je al wat voor website je wilt? Surf op het internet en kijk bij branchegenoten en concurrenten. Schrijf van websites die je aanspreken op, wat je aanspreekt. Kijk hierbij naar visuals en indeling van de website. Als je denkt een idee te hebben, maak dan een schets. Ik gebruik hiervoor Powerpoint maar dat kan natuurlijk ook gewoon op papier of in een ander programma. Deze input kun je gebruiken voor je webbouwer.

6.      Call to action

Na alle bovenstaande stappen is het belangrijk om te kijken of je in de teksten genoeg call to action hebt gebruikt. Je hebt beschreven wat je kan en wat je toegevoegde waarde is. Open nu de deur voor de klant om actie te ondernemen. Schrijf onderaan teksten een uitnodiging om contact op te nemen om te kijken wat jij voor de klant kan betekenen en link door naar je Contact pagina.

7.     Kies het juiste systeem

Of je het opzetten van je website nu uitbesteedt of zelf bouwt: kies voor een content management systeem dat ook in de toekomst nog ondersteund wordt. Het is prima om het systeem van je host provider te gebruiken maar er bestaat kans dat dit programma in de toekomst niet meer wordt ondersteund. Zorg dus in ieder geval altijd dat je je teksten ook in een Word document bewaart. Ook handig als je terug wilt grijpen op oude teksten.

Wil je begeleiding bij het opzetten van je website, neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. Ook al is het maar voor een klein duwtje in je rug om je vervolgens te laten vliegen.