Nu we vanwege social distancing minder makkelijk een afspraak kunnen maken met een klant, is het nog belangrijker om via social media en online van je te laten horen. Dat realiseren meer bedrijven zich en het valt dus niet mee om op te vallen tussen al die andere posts en blogs.

De enige manier is je eigen unieke stem te gebruiken. Maar hoe zorg je dat deze overkomt in letters? Daar zijn een aantal technieken voor…

Say it out loud

De allerbelangrijkste regel is schrijven zoals je praat. Veel mensen schieten in een schrijfkramp als ze iets op papier / het scherm zetten. Ze gaan moeilijke woorden gebruiken en ingewikkelde constructies. Om dit te voorkomen, schrijf je het best zo snel mogelijk. Dat kan alleen als je eerst bedenkt wat je wilt bereiken met je boodschap. Waar schrijf je naartoe? Heb je dat helder, zet dan een algemene opzet op papier. Die vul je in alsof je het aan iemand uitlegt die naast je zit. Bij elke zin bedenk je: zou ik het ook zo vertellen? Dat valt nog niet mee. Daarom is het goed om de tekst aan  iemand voor te lezen als je klaar bent.

Vergeet wat je Nederlandse leraar je leerde

Geen Engelse woorden, zinnen netjes afmaken, geen zin beginnen met ‘maar’, ‘ik’ of ‘en’ en een zin heeft een onderwerp en een gezegde. Allemaal regels die we ooit op school leerden. Maar dat is niet hoe we praten. In het echte leven onderbreken we onszelf vaak, houden halverwege een zin op of voegen er tussendoor iets aan toe. Als je op die manier schrijft, is het voor jouw lezer alsof je hem  rechtstreeks iets vertelt. Lees bijvoorbeeld de opening van een column van Özyan Akyol (18 februari 2020 Algemeen Dagblad):

“Soms schrijf ik een ironische column, puur gedreven door het doel om mensen een spiegel voor te houden, omdat ze – plastisch uitgedrukt – totaal de kluts kwijt lijken te zijn. Maar vaak is de realiteit absurder dan de grootste parodie die ik kan bedenken.”

Hij onderbreekt zichzelf met -plastisch uitgedrukt- en begint een zin met ‘maar’. Stoorde je dat? Nee? Hoe belangrijk zijn die regels dan?

Interpunctie zet de toon

Als je een tekst leest, dan hoor je als het ware een stem in je hoofd. In het echt gaat je stem omhoog en omlaag wanneer je iemand iets vertelt. Met interpunctie kun je je leesstem ook omhoog en omlaag laten gaan. Kijk maar naar de laatste drie zinnen in de vorige paragraaf:

Stoorde je dat? (stem omhoog) Nee? (stem omhoog)
Hoe belangrijk zijn die regels dan? (stem omlaag)

Ook een uitroepteken bepaalt de toon. Bekijk (en beluister) het verschil tussen:

“Je kunt je nu nog inschrijven.” en “Je kunt je nu nog inschrijven!”.

Met gedachtenpuntjes kun je een soort van fade out creëren:

“Ok, ik denk er nog even over…”.

Wees wel voorzichtig met het gebruik van interpunctie. Soms komt dit anders over bij je lezer. Zo kom je met te veel uitroeptekens over als een blije hond en worden de … door een jongere generatie ook wel eens opgevat als symbool voor ‘cynisch bedoeld’. En cynisme is altijd gevaarlijk om te gebruiken in teksten voor een breed publiek. Het gevaar is te groot dat het niet of negatief overkomt.

Je kunt checken hoe de toon in je tekst overkomt door iemand anders je tekst hardop te laten voorlezen.

Snelheid en pauzes

Met interpuncties kun je ook de snelheid van de leesstem afdwingen. Door het gebruik van een punt,  komma, drie puntjes of een streepje, las je een pauze in. Afhankelijk van wat je kiest, is dat een kortere of langere pauze.

Japke D. Bouma speelt in haar column “Zit je lekker in je belastingparadijs?” met kortere en langere pauzes:

“Mensen die belasting ontduiken, komen in de gevangenis, tijdelijk, maar mensen die belasting ontwijken, komen in het belastingparadijs – die hebben levenslang.”

Wissel lange en korte zinnen af

Als we praten, wisselen we korte en lange zinnen af.

Dat doen we bijvoorbeeld als we iets willen afsluiten. Bij deze.

Of als we ergens de nadruk op willen leggen:

“Het festival was anders dan andere festivals die ze had bezocht. Magisch.”

Lettertype voor toon en snelheid

Ook met het lettertype kun je toon overbrengen.

Bijvoorbeeld met hoofdletters:

HOE KLINKT HET ALS IK ALLES ZO SCHRIJF?

Ik raad je aan spaarzaam te zijn met hoofdletters als je niet agressief over wilt komen.

Andere mogelijkheden om het ritme van je tekst te bepalen met het lettertype, zijn punten tussen de woorden of spatie tussen de letters.

Bijvoorbeeld:

Het was weer zo’n zondag: alles ging l a n g z a a m.

“Er is geen planet B. Het.moet.anders.”

Letters herhalen voor meer nadruk

Ook het herhalen van letters, geeft de tekst een toon mee.
Vergelijk bijvoorbeeld:

Yes! en Yessssss!

of

“Het was weer zo’n zondag: alles ging zooo langzaam.”

Blijf jezelf: everyone else is already taken

Zeker nu je niet zo gemakkelijk even een kop koffie kunt drinken met een potentiële klant om jezelf te verkopen, is het belangrijk je eigen stem te laten horen. Alleen daarmee onderscheid je je van anderen. Dat geldt niet alleen als zzp’er maar ook als bedrijf. Waarschijnlijk heb je dan al een tone of voice gekozen, maar dan nog is het belangrijk om daarbinnen je content te schrijven alsof je klanten direct aanspreekt.

Met bovenstaande trucjes kun je dit stimuleren. Ik noem ze trucjes, maar pas op dat het geen trucjes worden. Het allerbelangrijkste is oprecht te blijven in je teksten. Lezers prikken er zo doorheen als je een trucje toepast of wanneer ze denken dat je iets wilt verkopen. Deel dus oprecht en open kennis. Alleen zo bouw je een langdurige relatie op en sta je op het netvlies van je klant.


Vind je het lastig om je eigen teksten te schrijven of heb je er gewoon de tijd niet voor? Dan help ik je graag. Bel of email me gerust en dan bespreken we hoe ik jou kan helpen. Schrijven of alleen redactie? Alles kan. Ik maak eerst een proeftekst van 400 woorden en als je tevreden bent, dan praten we verder.