Over dit onderwerp is al veel geschreven. Maar waarom zijn er dan nog steeds zoveel websites en blogs waar je niet doorheen komt? Blijkbaar is het toch niet zo makkelijk om een goede tekst te schrijven voor internet. Daarom nog een artikel omdat ik denk dat veel teksten gewoon niet aankomen bij klanten. En dat is zo zonde!

In deze blog mijn tips voor het schrijven van een goede tekst. Dat wil zeggen een tekst waarmee je klanten bereikt en zegt wat je wilt zeggen.

Hoe leer je dat: goed schrijven?

In de afgelopen jaren hebben ik honderden teksten geschreven en geredigeerd. Elke dag leer ik weer bij, want ik zie hoe het niet moet maar ik zie ook artikelen waarvan ik denk: “wow, ik zou willen dat ik het zo had opgeschreven.” Kortom, het is nooit perfect, maar het doel is om zoveel mogelijk gelezen te worden.

Hieronder de regels die ik toepas op mijn teksten.

1.      Begin met een opzet

Begin niet gelijk met schrijven maar bedenk eerst wat je wilt vertellen en zet een structuur op papier. Maak het de lezer makkelijk door hem te begeleiden. Kopjes helpen hierbij. Een lezer zal in eerste instantie alleen de koppen van je tekst scannen. Pas als het interessant genoeg is, zal hij de hele tekst lezen. Scan daarom de kopjes van je tekst en kijk of de lezer hiermee een goede indruk krijgt van wat er in de tekst staat. Moedigt het aan om te lezen?

Hoewel de opzet in eerste instantie bedoeld is om het je lezer makkelijker te maken, helpt het jou ook om sneller te schrijven. Als de opzet eenmaal staat, hoef je deze alleen maar in te vullen.

2.      Waarom zou de lezer dit lezen?

Natuurlijk wil je zelf iets vertellen maar er zijn al zoveel mensen op internet die iets willen vertellen. Waarom zou iemand willen lezen wat jij schrijft? Wat heeft jouw lezer er aan? Beschrijf daarom vooraf wat het resultaat is voor de lezer. Wat zal hij wijzer zijn geworden nadat hij je tekst heeft gelezen? Benoem dat ook in je intro. Voor deze blog bijvoorbeeld beloof ik in de intro dat je weet hoe je een tekst schrijft waarmee je klanten bereikt en zegt wat je wilt zeggen.

Voor een aantal klanten waar ik blogs en webteksten voor schrijf, kan ik meten hoe de teksten worden gelezen. Uit die cijfers blijkt heel duidelijk dat lezers direct in de gaten hebben of het bedrijf iets wil zenden of dat ze een oplossing bieden voor een vraag waar de lezer mee bezig is. Als je kunt inhaken op de actualiteit, gebruik dat dan. Met name onderwerpen waarvan bedrijven of mensen nog niet weten hoe ze er mee om moeten gaan, scoren goed. Denk bijvoorbeeld aan de AVG in mei 2018.

3.      Beperk je tot 1 boodschap

Als ondernemers enthousiast zijn over een onderwerp dan zie je vaak dat ze leeglopen op papier. Ze willen er alles over vertellen. Dat is voor een lezer niet makkelijk om te lezen. Internetbezoekers komen vaak op je website of blog omdat ze ergens op gezocht hebben. Als je verhaal te veel andere onderwerpen en zijwegen bevat, dan haakt je bezoeker af. Hij wil een antwoord op zijn vraag- en het liefst zo snel mogelijk – meer niet. Beperk je dus tot 1 boodschap. Als je meer wilt vertellen, doe dat dan op een andere pagina of in een nieuwe blog.

4.      Schrijf zoals je praat

Een van de meest gemaakte fouten is dat ondernemers ineens formeel worden als ze iets op papier (of internet) zetten. Dat is vermoeiend lezen. Lees daarom je tekst nog eens door en onderstreep of markeer typische schrijftaal. Dat zijn zinnen die je niet gebruikt als je je verhaal aan een andere persoon zou vertellen. Herschrijf je tekst nog eens alsof je het aan een ander uitlegt. Natuurlijk mag er wel wat schrijftaal blijven staan, maar zo min mogelijk.

Oh, en vermijd de passieve vorm. Actieve vorm leest altijd beter. Dus in plaats van: “Actieve geformuleerde zinnen worden beter gelezen”, schrijf je: “Actieve vorm leest beter”.

5.      Lees je tekst hardop voor

Dit werkt niet op een kantoor. Daarom ben ik blij dat ik meestal thuis, alleen werk. Als ik een tekst af heb, dan lees ik hem hardop voor. Daarmee hoor je gelijk of een tekst lekker loopt (en of je geen schrijftaal en passieve vorm  gebruikt). Probeer het maar eens met een tekst. Het klinkt raar maar het werkt echt heel goed.

6.      Leesbaarheid vergroten met tools

Er zijn een aantal handige tools die je helpen met beter schrijven. Voor Nederlandse teksten gebruik ik vooral Yoast en Webtexttool. Beide zijn bedoeld om te kijken hoe je scoort op SEO. Daarmee kun je gelijk testen of je trefwoorden kloppen. De trefwoorden moeten overeenkomen met de vraag waarop je lezer zoekt (tip 2 en 3). Daarnaast helpt Yoast je ook de leesbaarheid te verbeteren. Je kunt instellen voor welk publiek je schrijft: man/vrouw, opleidingsniveau etc. Vervolgens test Yoast of je schrijfstijl overeenkomt met je publiek.

Voor Engelse teksten doet Grammarly hetzelfde. Deze tool geeft je zelfs suggesties. Heel praktisch!

7.      Ken je eigen sterktes en zwaktes

Een aantal van mijn klanten zijn ondernemer maar weten van zichzelf dat ze op papier niet zo sterk zijn. Ze kunnen goed praten maar schrijven, is nog wat anders. Dat hebben ze erkend en daarom besteden ze het schrijven van hun teksten uit. Zo brengen ze toch de juiste boodschap over.

Zelfs als je wel goed bent in schrijven, dan heb je nog je sterke en zwakke punten. Dat merk je vanzelf als je begint met schrijven. Als je worstelt, dan wordt het vaak niks. Komt het zo uit je pen rollen, dan weet je dat het voor de lezer ook prettiger leest. Zelfs een getrainde copywriter die zich kan aanpassen aan de klant, heeft altijd specialismen. Voor mij geldt dat het begrijpelijk maken van IT onderwerpen me prima ligt, maar als ik moet schrijven over cosmetica, mode of baby-artikelen, dan ben ik uren aan het wurmen met woorden met als resultaat een tekst waar ik niet trots op ben. Die teksten kan ik dan ook beter aan collega’s overlaten.

8.      Laat je teksten nalezen door iemand anders

Dit gaat pijn doen. Je hebt je hart en ziel in een tekst gelegd en je bent er heel blij mee. Als je dan aan een collega of je partner vraagt om het na te lezen en hij of zij begint te krassen in je tekst of reageert met een: “Ja, als ik jou was…”, dan gaat dat dwars door je ziel.

Zelfs na jaren komt dit ook bij mij nog hard aan. Terwijl ik dagelijks te maken heb met feedback van klanten. Iedereen heeft namelijk een andere stijl en voorkeur. Vooral als je zelf ondernemer bent en je schrijft over je passie, dan is het belangrijk om iemand te laten tegenlezen. Je bent namelijk zelf zo verweven met je werk, dat het moeilijk is om nog objectief over je werk te schrijven. Iemand die daar verder vanaf staat, kan beter beoordelen of het helder is geschreven. Maar nog belangrijker: of de zoekvraag van je lezer terugkomt in je verhaal (tip 2). Het gaat er niet om wat jij wilt vertellen. Het gaat erom wat je lezer wil weten.

Commentaar op je teksten doen pijn maar je hebt ze nodig om beter te worden. Schiet daarom niet gelijk in de verdediging maar laat het even liggen en denk na of je tegenlezer een terecht punt heeft.

9.      Laat je tekst een nachtje liggen

Het beste is om een nachtje te slapen over een tekst. Nog beter is een paar nachtjes. Je zult zien dat als je afstand hebt genomen van je tekst, je deze daarna veel scherper ziet.

Heb je gelijk tijd om eventueel commentaar van je tegenlezer te laten bezinken.

10. Lees andere webteksten en blogs

We worden dagelijks bestookt met websites, blogs en nieuwsbrieven. Daar zit vast wel eens een tekst tussen die eruit springt en je opvalt. Bewaar die teksten of websites en probeer na te gaan waarom die tekst goed is of je aanspreekt. Is het misschien omdat je echt iets hebt aan de tekst? Of vind je de schrijfstijl prettig? Analyseer wat het is en probeer dat toe te passen in je eigen teksten.

And start typing!

Nu is het aan jou om je webteksten en blogs te gaan schrijven. Heb je inspiratie gekregen van bovenstaande tips? Ik lees graag in de commentaren of ze werken voor jou.

Zoek je iemand die met je meeleest en is je partner of collega geen geschikte tegenlezer (of wil je ruzie vermijden)? Dan ben ik een veilige optie. Ik lees graag je teksten na en geef je daarna tips waar je verder mee kunt. Misschien is dat net dat extra zetje om je over je writer’s block heen te helpen. Neem gerust vrijblijvend contact met me op. Ook voor een gratis proeftekst.