De meestgestelde vraag die ik krijg, is welke toegevoegde waarde ik kan brengen als content manager of copy writer. Een hele terechte vraag.

Wel een webbouwer, maar geen content manager

Websites bouwen kan tegenwoordig iedereen, zo beweren advertenties op internet.

Al wordt het wel ingewikkelder als je wilt afwijken van de standaardwebsite. Websites bouwen is toch iets technisch. Je kunt het leren maar dat geldt voor alles als je er maar genoeg tijd in steekt. Waarschijnlijk heb je het al druk genoeg met je eigen werk. Of misschien raak je gefrustreerd van techniek zoals veel mensen. Bijna iedereen die eraan begint, huurt op een bepaald moment toch een webbouwer in.[1]

Maar een content manager? Wat doet die dan precies?

Een content manager zorgt ervoor dat de investering in je website je klanten en geld gaat opleveren.

Een content manager weet hoe mensen zich over het internet bewegen en hoe ze zoeken. Dat helpt bij het opzetten van een website en het schrijven van teksten.

Hieronder 6 redenen waarom je een content manager of copy writer zou moeten inhuren:

  1. Omdat je je klanten niet wilt laten zoeken op je website

Klanten komen naar jouw website omdat ze iets zoeken of omdat ze een probleem hebben. Via internet willen ze zo snel mogelijk een oplossing vinden. Daarom is het belangrijk dat je je website zo inricht dat ze direct zien of je hun probleem kan oplossen en op welke manier.

Heb jij zelf goed in beeld waarom jouw klanten jou zoeken? Of ben jij begonnen vanuit je eigen passie? Hopelijk het laatste maar dan is de vertaalslag vaak moeilijk te maken om vanuit de klant te denken. Een content manager kan hierbij helpen als sparring partner.

  1. Omdat websites bouwen iets conceptueels is

Het opzetten van een website is iets conceptueels. Veel mensen doen dit niet dagelijks. Het is dan ook moeilijk je voor te stellen hoe het eruit gaat zien. En of de flow over de website logisch is. Een content manager kan je helpen met het opzetten van een prototype.

  1. Omdat copy writing een vak is

Het schrijven van webteksten is een vak. De aandacht op internet is kort. Je moet direct de aandacht van de bezoeker vangen en interessant genoeg zijn om door te lezen. Iedereen schrijft wel eens een stuk tekst maar niet iedereen heeft een vlotte pen.

Een copy writer is niet zomaar een tekstschrijver maar iemand die technieken in zijn teksten toepast om jouw bezoekers te helpen met het oplossen van hun probleem, vanuit hun perspectief en op een manier die hen aanpreekt.

  1. Omdat je gevonden wilt worden

Als je schrijft voor internet, wil je natuurlijk ook gevonden worden. Daarom moet je de juiste trefwoorden op de juiste plaats in de tekst zetten. Natuurlijk weet je zelf al welke woorden dat zijn.

Maar misschien zijn er nog meer mogelijkheden of mis je een grote groep mensen die op andere woorden zoeken. Een content manager of copy writer kan voor jouw website de specifieke zoekwoorden onderzoeken en zorgen dat die terugkomen in de teksten op de juiste plaatsen.

  1. Omdat je er gewoon geen tijd voor hebt

Een goede tekst schrijven kost veel tijd. Voor je website is dat maar een keer in de zoveel tijd maar als je wilt bloggen dan heb je er vaker mee te maken.

Bloggen is belangrijk voor je vindbaarheid op Google maar een goede blog schrijven kost al gauw 3 tot 4 uur. Reken maar eens uit wat je in die tijd kan doen voor je bedrijf. Als je het zo berekent, is een copy writer inhuren een goede investering.

  1. Omdat een sparring partner met heldere blik nuttig is

Zelf ben je dag in, dag uit bezig met je werk. Dan is het niet zo vreemd dat je je niet meer kunt voorstellen hoe mensen denken die niet dagelijks met jouw werk te maken hebben.

Je hebt vast ook mensen in je omgeving die tijdens verjaardagsfeestjes of op hun social media strooien met termen of beschrijvingen waar je niks van begrijpt (en die je daarom eigenlijk ook niet meer volgt). Als je dit wil voorkomen, dan is het goed om een sparring partner te hebben die je hierop attendeert en jouw verhaal beschrijft in gewone mensen taal. Omdat de gewone mensen jouw klanten kunnen zijn.

Kortom: samen kom je verder

Deze laatste reden: een sparring partner met heldere blik wordt achteraf als belangrijkste voordeel genoemd als ik mensen vraag wat mijn toegevoegde waarde was in het opzetten van hun website. Een sparring partner die kritische vragen stelt. Zeker als je alleen werkt als ZZP-er kan dit heel welkom zijn. Op die manier komen we samen tot het beste resultaat komen voor jouw website!

Wil je eens afspreken om te kijken wat ik voor jou kan betekenen? Dat kan vrijblijvend en je kunt me inhuren voor de onderdelen die jij wilt, voor zolang of kort als nodig is.

[1] Ook hierbij kan ik je helpen. Ik werk al jaren samen met een webbouwer. Voor jou geldt dat je één aanspreekpunt hebt die de technische opzet en content marketing integreert.